Przegląd techniczny – obowiązek każdego podatnika
Przedsiębiorcy, którzy korzystają z kas lub drukarek fiskalnych do rejestrowania sprzedaży, mają pewną pulę obowiązkowych zadań do wykonywania w trakcie pracy. Jednym z nich jest zgłaszanie swojego urządzenia na przegląd techniczny – nie rzadziej, niż co 2 lata. Dlaczego tego typu kontrole znalazły się w przepisach, a nie są wyłącznie kwestią wyboru podatnika? Na czym konkretnie polegają? O tym dzisiejszy wpis!
W interesie Twoim i Urzędu Skarbowego
Zacznijmy od tego, że urządzenia fiskalne to dość specyficzny rodzaj technologii, rządzony regułami ustalonymi przez Ministerstwo Finansów. To powiązanie ze ściśle określonymi regulacjami prawnymi sprawia, że kasy i drukarki zyskują bardzo wysoką rangę. W dużej mierze, to od nich zależy rejestracja sprzedaży i dokumentowanie poszczególnych transakcji, a więc i prawidłowość ewidencji obrotu, prowadząca do ostatecznego wniosku dla Urzędu Skarbowego: czy nasza działalność handlowa funkcjonuje zgodnie z prawem, czy też nie. Przeglądy techniczne (dokładnie zapisywane w książce serwisowej) mają na celu wykluczenie zewnętrznych przyczyn pojawiania się różnych błędów. I dlatego różne niejasności potrafią być wstępnie rozpatrywane pod kątem niewłaściwego postępowania podatnika.
Z drugiej strony, trzeba przyznać, że przeglądy techniczne służą również przedsiębiorcom. W wielu przypadkach nagła awaria urządzenia – a więc, zgodnie z przepisami, nagła konieczność zatrzymania sprzedaży – oznacza straty finansowe. Rutynowe kontrole kas i drukarek z pewności pomagają przeciwdziałać takim wypadkom, choć nie da się ich całkowicie wykluczyć.
Co słychać u Twojego urządzenia fiskalnego?
Serwisant podejmuje szereg różnych działań, mających pokazać, w jakim stanie jest dana kasa lub drukarka fiskalna. Są to obserwacje dotyczące zarówno konstrukcji, jak i elektroniki, stanu ogólnego oraz sposobu funkcjonowania. Mówiąc konkretniej, weryfikowane jest działanie programu archiwizującego i programu pracy urządzenia, a także jakość pracy mechanizmu drukującego. Sprawdzeniu podlega m.in. stan obudowy kasy lub drukarki, stan zamontowanych plomb (oraz jego zgodności z zapisami w książce serwisowej), a także modułu fiskalnego i pamięci fiskalnej.
Koniec przeglądu, czyli niezbędne formalności
Po przeprowadzonym przeglądzie serwisant musi sporządzić wpis w książce serwisowej, zawierający końcowe wyniki jego działań oraz, gdy trzeba, uwagi pokontrolne. Ponadto, musi również wystawić dokument, który przy kolejnych interwencjach, a także niezapowiedzianych wizytach przedstawicieli Urzędu Skarbowego, potwierdzi spełnienie tego obowiązku. Wydruk zostaje wpięty do książki serwisowej, która, jak wiadomo, musi być przechowywana w miejscu instalacji i pracy urządzenia fiskalnego.